1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق…….. 7

1-4- اهداف تحقیق……………………. 8

1-5- سؤالات تحقیق………………….. 9

1-5-1- فرضیه‏های تحقیق…………… 9

1-6- متغیرهای تحقیق……………….. 10

1-7- تعریف واژه‌ها و مفاهیم……… 10

1-8- قلمرو تحقیق……………………. 13

1-8-1-قلمرو موضوعی…………….. 13

1-8-2- قلمرو مکانی………………… 13

1-8-3- قلمرو زمانی…………………. 13

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش

2-1- مقدمه…………………………….. 15

2-2- انگیزش………………………….. 17

2-3- انواع انگیزش…………………… 18

2-3-1- انگیزش و یادگیری……….. 19

2-4- عوامل موثر بر انگیزش………. 20

2-5- شیوه‌های ارتقاء انگیزش تحصیلی در دانش آموزان …………. 23

2-6- ویژگیهای افراد دارای انگیزه پیشرفت ………………………………….. 26

2-7- پایداری در افراد با انگیزش پیشرفت بالا …………………………….. 26

2-8- روش های اندازه گیری انگیزه پیشرفت ………………………………….. 27

2-9- نظریه‌های نیاز به پیشرفت……. 27

2-10- ارتباط انگیزه پیشرفت با سایر جنبه‌های زندگی……………………….. 36

2-11- راه‌هایی برای افزایش انگیزه‌ی پیشرفت در دانش‌آموزان……………. 39

2-12- شیوه‌های تربیت فرزند……… 41

2-12-1- شیوۀ مستبدانه…………….. 42

2-12-2- شیوه آزاد منشانه (سهل گیرانه)……………………………………. 43

2-12-3- شیوه مقتدرانه…………….. 45

2-12-4- شیوۀ بی اعتنا……………… 46

2-13- نوجوانی……………………….. 46

2-13-1- روابط بین والدین ونوجوانان  ……………………………………………… 48

2-14- نقش والدین به عنوان معلم یا مربی………………………………………. 49

پایان نامه و مقاله

 
























2-14- تأملی نو بر شیوه‌های فرزند پروری والدین ایرانی…………………. 50

2-15- نظریه‌ها و دیدگاه‌های نظری 51

2-16- پیشرفت تحصیلی……………. 56

2-17- عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی………………………………….. 57

2-18- عملکرد تحصیلی……………. 60

2-19- پیشینه تحقیق………………….. 62

2-19-1- تحقیقات انجام شده در خارج از ایران………………………….. 62

2-18-2- تحقیقات انجام شده در داخل ایران………………………………. 67

فصل سوم: روش پژوهش

3-1- مقدمه…………………………….. 74

3-2- روش شناسی تحقیق………….. 74

3-3- جامعه و حجم نمونه …………. 75

3-3-1- روش نمونه گیری…………. 76

3-4- ابزارها و روش جمع آوری اطلاعات ………………………………… 76

3-4-1- روایی و پایی پرسشنامه شیوه‌های تربیتی والدین …………….. 75

3-5- روش تجزیه و تحلیل داده‌ها.. 78

فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

4-1- مقدمه…………………………….. 80

4-2- توصیف نتایج………………….. 81

4-3- تحلیل نتایج (آزمون فرضیه‌ها و سئوالات پژوهش)…………………….. 84

فصل پنجم: بحث ، نتیجه گیری وپیشنهادات

5-1- مقدمه…………………………… 101

5-2- خلاصه یافته‌ها……………….. 101

5-3- بحث و نتیجه گیری………… 102

5-4- نتیجه گیری…………………… 108

5-5- پیشنهادات کاربردی………… 108

5-6- پیشنهادات پژوهشی………… 109

5-7- محدودیت‌های تحقیق……… 110

منابع

فهرست منابع………………………….. 112

ضمائم: پرسشنامه

پرسشنامه سبک‌های والدینی(مادر) 120

پرسشنامه سبک‌های والدینی(پدر) 122

پرسشنامه انگیزش پیشرفت (هرمنس)……………………………………………. 124

چکیده انگلیسی………………………. 127

 

 

 

 

چکیده

زمینه و هدف: والدینی فعالیتی پیچیده است و شامل رفتارهای ویژه زیادی است که در تربیت کودک تأثیر می‌گذارد. شیوه های تربیتی والدین در تمام مراحل رشدی فرزندان تداوم دارد و یک شاخص معتبر از عملکرد والدینی را ارائه می‌دهد که بهزیستی کودک را در میان طیف گسترده‌ای از محیط‌ها و جامعه‌های متفاوت پیش‌بینی می‌کند. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه شیوه‌های مختلف تربیتی والدین با پیشرفت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و تعیین میزان پیش بینی پیشرفت و انگیزش پیشرفت تحصیلی از روی شیوه‌های مختلف تربیتی والدین  است.

روش: روش پژوهش توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی است و از نظر هدف، از نوع تحقیقات بنیادی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزانی دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 93-92 بود که از میان آنها 351 نفر با بهره گرفتن از جدول مورگان انتخاب و به روش تصادفی خوشه‌ای دو مرحله‌ای به عنوان نمونه آماری در مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رواسازی شده شیوه‌های تربیتی والدین زینالی و همکاران (1390) و همچنین پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (2001) استفاده شد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد،  بین شیوه‌های تربیتی اقتداری و استبدادی والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار و بین شیوه تربیتی بی اعتنای والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین شیوه تربیتی آزادگذار والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود ندارد. 79% تغییرات انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وسیله 4 شیوه تربیتی والدین قابل تبیین است. 55% تغییرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وسیله 4 شیوه تربیتی والدین قابل تبیین است. شیوه های تربیتی مقتدر و مستبد والدین اثر مثبت و معنی­دار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند و پیش­بینی­کننده‌های مستقیم آن هستند. شیوه تربیتی بی اعتنای والدین اثر منفی و معنی­دار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و پیش­بینی­کننده معکوس آن است. شیوه تربیتی آزادگذار والدین اثر معنی­دار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...