پایان نامه رابطه شیوه های تربیتی والدین با پیشرفت و انگیزش پیشرفت تحصیلی |
1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق…….. 7
1-4- اهداف تحقیق……………………. 8
1-5- سؤالات تحقیق………………….. 9
1-5-1- فرضیههای تحقیق…………… 9
1-6- متغیرهای تحقیق……………….. 10
1-7- تعریف واژهها و مفاهیم……… 10
1-8- قلمرو تحقیق……………………. 13
1-8-1-قلمرو موضوعی…………….. 13
1-8-2- قلمرو مکانی………………… 13
1-8-3- قلمرو زمانی…………………. 13
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1- مقدمه…………………………….. 15
2-2- انگیزش………………………….. 17
2-3- انواع انگیزش…………………… 18
2-3-1- انگیزش و یادگیری……….. 19
2-4- عوامل موثر بر انگیزش………. 20
2-5- شیوههای ارتقاء انگیزش تحصیلی در دانش آموزان …………. 23
2-6- ویژگیهای افراد دارای انگیزه پیشرفت ………………………………….. 26
2-7- پایداری در افراد با انگیزش پیشرفت بالا …………………………….. 26
2-8- روش های اندازه گیری انگیزه پیشرفت ………………………………….. 27
2-9- نظریههای نیاز به پیشرفت……. 27
2-10- ارتباط انگیزه پیشرفت با سایر جنبههای زندگی……………………….. 36
2-11- راههایی برای افزایش انگیزهی پیشرفت در دانشآموزان……………. 39
2-12- شیوههای تربیت فرزند……… 41
2-12-1- شیوۀ مستبدانه…………….. 42
2-12-2- شیوه آزاد منشانه (سهل گیرانه)……………………………………. 43
2-12-3- شیوه مقتدرانه…………….. 45
2-12-4- شیوۀ بی اعتنا……………… 46
2-13- نوجوانی……………………….. 46
2-13-1- روابط بین والدین ونوجوانان ……………………………………………… 48
2-14- نقش والدین به عنوان معلم یا مربی………………………………………. 49
2-14- تأملی نو بر شیوههای فرزند پروری والدین ایرانی…………………. 50
2-15- نظریهها و دیدگاههای نظری 51
2-16- پیشرفت تحصیلی……………. 56
2-17- عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی………………………………….. 57
2-18- عملکرد تحصیلی……………. 60
2-19- پیشینه تحقیق………………….. 62
2-19-1- تحقیقات انجام شده در خارج از ایران………………………….. 62
2-18-2- تحقیقات انجام شده در داخل ایران………………………………. 67
فصل سوم: روش پژوهش
3-1- مقدمه…………………………….. 74
3-2- روش شناسی تحقیق………….. 74
3-3- جامعه و حجم نمونه …………. 75
3-3-1- روش نمونه گیری…………. 76
3-4- ابزارها و روش جمع آوری اطلاعات ………………………………… 76
3-4-1- روایی و پایی پرسشنامه شیوههای تربیتی والدین …………….. 75
3-5- روش تجزیه و تحلیل دادهها.. 78
فصل چهارم: یافتههای پژوهش
4-1- مقدمه…………………………….. 80
4-2- توصیف نتایج………………….. 81
4-3- تحلیل نتایج (آزمون فرضیهها و سئوالات پژوهش)…………………….. 84
فصل پنجم: بحث ، نتیجه گیری وپیشنهادات
5-1- مقدمه…………………………… 101
5-2- خلاصه یافتهها……………….. 101
5-3- بحث و نتیجه گیری………… 102
5-4- نتیجه گیری…………………… 108
5-5- پیشنهادات کاربردی………… 108
5-6- پیشنهادات پژوهشی………… 109
5-7- محدودیتهای تحقیق……… 110
منابع
فهرست منابع………………………….. 112
ضمائم: پرسشنامه
پرسشنامه سبکهای والدینی(مادر) 120
پرسشنامه سبکهای والدینی(پدر) 122
پرسشنامه انگیزش پیشرفت (هرمنس)……………………………………………. 124
چکیده انگلیسی………………………. 127
چکیده
زمینه و هدف: والدینی فعالیتی پیچیده است و شامل رفتارهای ویژه زیادی است که در تربیت کودک تأثیر میگذارد. شیوه های تربیتی والدین در تمام مراحل رشدی فرزندان تداوم دارد و یک شاخص معتبر از عملکرد والدینی را ارائه میدهد که بهزیستی کودک را در میان طیف گستردهای از محیطها و جامعههای متفاوت پیشبینی میکند. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه شیوههای مختلف تربیتی والدین با پیشرفت و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی و تعیین میزان پیش بینی پیشرفت و انگیزش پیشرفت تحصیلی از روی شیوههای مختلف تربیتی والدین است.
روش: روش پژوهش توصیفی (غیر آزمایشی) از نوع همبستگی است و از نظر هدف، از نوع تحقیقات بنیادی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزانی دبیرستانی شهر ارومیه در سال تحصیلی 93-92 بود که از میان آنها 351 نفر با بهره گرفتن از جدول مورگان انتخاب و به روش تصادفی خوشهای دو مرحلهای به عنوان نمونه آماری در مطالعه شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه رواسازی شده شیوههای تربیتی والدین زینالی و همکاران (1390) و همچنین پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی هرمنس (2001) استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین شیوههای تربیتی اقتداری و استبدادی والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معنی دار و بین شیوه تربیتی بی اعتنای والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. بین شیوه تربیتی آزادگذار والدین با پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه معنی دار وجود ندارد. 79% تغییرات انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وسیله 4 شیوه تربیتی والدین قابل تبیین است. 55% تغییرات پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به وسیله 4 شیوه تربیتی والدین قابل تبیین است. شیوه های تربیتی مقتدر و مستبد والدین اثر مثبت و معنیدار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارند و پیشبینیکنندههای مستقیم آن هستند. شیوه تربیتی بی اعتنای والدین اثر منفی و معنیدار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد و پیشبینیکننده معکوس آن است. شیوه تربیتی آزادگذار والدین اثر معنیدار در پیشرفت تحصیلی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ندارد.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-09-28] [ 03:08:00 ب.ظ ]
|