دانلود پایان نامه حقوق در مورد نقض حق بر آموزش بر اثر تحریم |
دانلود پایان نامه حقوق در مورد نقض حق بر آموزش بر اثر تحریم
۲- نقض حق بر آموزش بر اثر تحریم
حق بر آموزش در اسناد مختلف حقوق بشر اعم از جهانی و منطقه ای به رسمیت شناخته شده است. مطابق ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر:
۱- هر کس از حق برآموزش برخوردار است. آموزش حداقل باید در مراحل ابتدایی و پایه رایگان باشد. آموزش ابتدایی باید اجباری باشد. آموزش فنی و حرفه ای باید دردسترس عموم قرار داشته باشد و آموزش عالی باید براساس شایستگی ها به طور مساوی برای همه قابل دسترس باشد.
۲- هدف آموزش باید رشد کامل شخصیت انسان و تقویت احترام به حقوق بشر و آزادیهای اساسی باشد و باید درک متقابل، بردباری و دوستی میان ملتها و گروه های نژادی یا مذهبی را ارتقاء بخشیده و موجب پیشبرد فعالیتهای سازمان ملل متحد در زمینه حفظ صلح گردد.
۳- والدین در انتخاب نوع آموزشی که باید به فرزندانشان داده شود از حق تقدم برخوردار میباشند.
حق بر آموزش و جنبههای گوناگون آن در سایر اسناد بینالمللی از جمله ماده ۱۳ میثاق بینالمللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز بیان گردیده است.
اساسیترین مؤلفه حق بر آموزش، امکان دسترسی همه افراد جامعه به آموزش بدون هر گونه تبعیض میباشد. در زمینه دسترسی به آموزش عوامل مختلفی از قبیل موقعیت جغرافیایی، هزینه، زبان و وجود منابع آموزشی و یادگیری نقش دارند. علاوه بر این، آموزش به خردسالان اختصاص ندارد، بلکه حداقلی از آموزش برای همه سنین ضروری است(همان، ۳۱۶).
آزادی آکادمیک نیز یکی از مؤلفههای حق بر آموزش محسوب میگردد، هر چند بسیاری از جنبههای آن با آزادی عقیده و بیان همپوشانی دارد. آزادی آکادمیک شامل آزادی بیان و انتشار عقاید علمی میباشد. همچنین حق دریافت عقاید و اطلاعات علمی در مقوله آزادی آکادمیک قرار میگیرد.
حق بر آموزش حقوق بشر نیز یکی از جنبههای مهم حق بر آموزش میباشد. مبنای شناسایی این حق بند ۳ ماده ۱ منشور ملل متحد میباشد که به موجب آن، دولتها ملزم میباشند رعایت حقوق بشر را ارتقاء بخشیده و تشویق نمایند. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هنگام تصویب اعلامی جهانی حقوق بشر به موجب قطعنامه ۲۱۷ از جامعه بینالمللی درخواست نمود که نسبت به انتشار گسترده مفاد اعلامیه اقدام نمایند. در سال ۱۹۹۴، مجمع عمومی بنا به پیشنهاد کنفرانس وین راجع به حقوق بشر و تأیید کمیسیون حقوق بشر، طی قطعنامه ۱۸۴/۴۹ آغاز دهه ملل متحد برای آموزش حقوق بشر را از اول ژانویه ۱۹۹۵، اعلام نمود.
در مجموع با توجه به اسناد مختلف بینالمللی، میتوان چهار هدف عمده را برای آموزش برشمرد که نسبت به آنها اجماع جهانی گسترده ای شکل گرفته است. این اهداف عبارتند از:
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-01-29] [ 04:58:00 ب.ظ ]
|