تاریخ محقق متغیرها مدل نتایج ۲۰۰۶ فاولکندر

اهرم مالی و میزان وجه نقد نگهداری شده رگرسیون برخلاف شرکت‌های بزرگ در شرکت‌های کوچک با افزایش اهرم، میزان وجه نقد نگهداری شده نیز افزایش می‌یابد. به‌علاوه شرکت‌هایی که از اعتبار بهتری برخوردار بوده و نیز شرکت‌هایی که وضعیت مالی بهتری دارند وجه نقد کمتری نگه می‌دارند ۲۰۰۷ زایتون و تیان نسبت بدهی و عملکرد شرکت‌ها رگرسیون بین نسبت بدهی‌های کوتاه‌مدت به‌کل دارایی‌ها، نسبت کل بدهی به کی دارایی، نسبت بدهی بلندمدت به‌کل دارایی‌ها و نسبت کل بدهی به‌کل حقوق صاحبان سهام با نسبت ROA رابطه معناداری وجود دارد. ۲۰۰۸ گارسیا-تروئل کیفیت اقلام تعهدی و میزان وجه نقد نگهداری شده رگرسیون که در شرکت‌هایی که کیفیت اقلام تعهدی بالا است وجه نقد نگهداری شده به نسبت سایر شرکت‌ها کمتر است. ۲۰۰۹ سانگ اهرم مالی و فرصت‌های سرمایه گذاری رگرسیون وی بیان نمود که انتظار می‌رود گرایش آن دسته از شرکت‌های چینی که فرصت‌های رشد بیشتری دارند، به سوی وام­گیری کمتر باشد. ۲۰۱۰ نورا و همکاران ریسک اعتباری رگرسیون نتایج ارزیابی نشان داد که اگر این مدل به کار گرفته شود، بانک می‌تواند وام‌های ناکارا را تا کمتر از ۵ درصد کاهش دهد و بانک نیز می‌تواند به عنوان یکی از بانک‌های کارا دسته‌بندی شود ۲۰۱۳ پارک و همکاران فاکتور نسبت بدهی و عملکرد و جریان نقدی آزاد و تنوع شرکت‌ها رگرسیونی نسبت بدهی بالا راهی مناسب برای کاهش جریان نقدی آزاد و در نتیجه افزایش بهره‌وری و عملکرد شرکت می‌باشد. ۲۰۱۴ بالستا و همکاران اقلام تعهدی و رشد شرکت و جریان وجه نقد استاندارد و میزان بدهی بانکی داده های تابلویی ارتباط مثبت معناداری بین کیفیت اقلام تعهدی و بدهی بانک‌ها، وجود دارد؛ و این رابطه مثبت حتی زمانی که عوامل دیگر کنترل شدند، نیز کماکان برقرار هست

 

مدل مفهومی تحقیق

 

در این تحقیق از مدل بالستا و همکاران (۲۰۱۴) استفاده شده است. اینان تحقیق خود را ‌در مورد رابطه کیفیت اقلام تعهدی، فرصت رشد، جریان وجه نقد استاندارد با بدهی بانکی به انجام رسانیده اند. این مدل خود بر پایه مدل اصلاح شده ای از مدل پیشنهادی شین و سوئن (۱۹۹۸) تعریف‌شده که از آن برای بیان جریان وجه نقد استاندارد با بدهی بانکی استفاده شده است. طی سال‌های اخیر از این مدل تعدیل‌شده در تحقیق هایی چون مارشال (۱۹۸۴)، پرفکت و وایلز (۱۹۹۴) برای تعیین ارتباط بین کیفیت اقلام تعهدی و جریان وجه نقد استاندارد استفاده شده است. در تحقیق اینان بدهی بانکی به عنوان متغیر وابسته و متغیرهای کیفیت اقلام تعهدی، فرصت رشد، جریان وجه نقد استاندارد به عنوان متغیرهای مستقل بوده است. مدل تحقیق آن ها به صورت زیر می‌باشد:

 

BB =

 

یادآور می‌شود بالستا و همکاران (۲۰۱۴) از متغیر آلتمن به عنوان متغیر کنترلی یاد کرده‌اند. در حالی که در انجام تحقیق خود هیچ نوع کنترلی بر این متغیر توسط محققین اعمال نشده است و همانند متغیرهای مرتبط که مستقل تلقی شده اند، در کنار هم به عنوان متغیرهای تعریف‌شده در رابطه خطی آورده شده است. در تحقیق حاضر به جهت ایفای نقش متغیرهای مستقل ‌به این متغیر، متغیر مستقل اطلاق شده است.

 

در این تحقیق مشابه کار بالستا و همکاران (۲۰۱۴) معادله فوق‌الذکر به عنوان یک رابطه پارامتریک تعریف‌شده که در آن مقادیر متغیرهای مستقل و تابعی بر مبنای عملکرد تاریخی شرکت‌ها در یک بازه ۵ ساله تعیین و ۴β و ۳β و ۲β و ۱β و α به عنوان پارامترهای مجهولی تلقی شده که با بهره گرفتن از رگرسیون خطی مرکب و تحلیل داده های تابلویی برآورد شده اند.

 

فصل سوم:

 

روش تحقیق

 

 

 

مقدمه

 

در این فصل ابتدا ‌در مورد روش تحقیق بحث می‌شود، سپس با جامعه آماری، حجم نمونه و روش اندازه‌گیری و همچنین ابزار جمع‌ آوری اطلاعات آشنا شده و درنهایت پس از تشریح متغیرهای تحقیق و شیوه سنجش آن‌ ها، ‌در مورد روش تجزیه‌و تحلیل اطلاعات و نحوه آزمون فرضیات بحث می‌شود.

 

روش کلی تحقیق

 

روش تحقیق مورداستفاده در این تحقیق از جهت هدف، روش گردآوری داده ها و استنتاج و نهایتاًً طرح تحقیق به صورت زیر بوده است:

 

روش تحقیق از جهت هدف: با توجه به اینکه تحقیق حاضر با به‌کارگیری مدل‌ها، روش‌ها و نظریه های موجود در راستای تبیین و حل مسائل مبتلابه یا بهبود وضعیت در قلمرو تحقیق انجام‌گرفته، از جهت هدف ” کاربردی “ است.

 

روش تحقیق از جهت روش استنتاج: با عنایت به اینکه از جامعه آماری (شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران) نمونه تصادفی انتخاب‌شده است، روش استنتاج در بیان مشاهدات نمونه‌ای، “توصیفی “ و در تخمیم مشاهدات نمونه‌ای به شرکت‌های منتخب بورسی به عنوان جامعه آماری “تحلیلی یا استقرایی “ است.

 

روش تحقیق از جهت طرح تحقیق: نهایتاًً با عنایت به اینکه داده های اصلی تحقیق در کار می‌دانی بر مبنای عملکرد گذشته و داده های تاریخی (Historical Data) مندرج در صورت‌های مالی به دست‌آمده است، طرح تحقیق ” پس رویدادی ” است.

 

جامعه آماری

 

جامعه آماری مربوط ‌به این تحقیق شامل شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار بوده است که شرایط زیر را دارا باشند:

 

۱) سهام شرکت از سال “۸۷ تا ۹۱” در بورس اوراق بهادار تهران معامله‌ شده باشد.

 

۲) نماد معاملاتی شرکت به تابلوی غیررسمی منتقل نشده باشد.

 

۳) نماد معاملاتی شرکت فعال و برای حداقل ‌یک‌بار در سال معامله‌ شده باشد.

 

۴) سال مالی شرکت به پایان اسفندماه ختم شود و در دوره مورد مطالعه تغییر سال مالی نداده باشد.

 

۵) اطلاعات مالی شرکت در دوره موردمطالعه در دسترس باشد.

 

۶) شرکت باید در گروه شرکت‌های واسطه‌گری مالی نباشد.

 

ازآنجاکه برای محاسبه داده ها به اطلاعات یک سال قبل و یکسال بعد از دوره تحقیق نیاز بود، لذا دوره ی تحقیق دوره ی ۵ ساله، ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ در نظر گرفته شد و اطلاعات برای یک دوره قبل و یک دوره بعد، یعنی از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ محاسبه گردید. با توجه به اطلاعات فوق تعداد شرکت‌های جامعه آماری تحقیق حاضر ۱۵۰ شرکت بوده است.

 

حجم نمونه و کفایت آن

 

شرکت‌هایی که اطلاعات موردنیاز جهت محاسبه متغیرهای تحقیق را ارائه ننموده‌اند، از جامعه مطالعاتی حذف و درنهایت ۱۵۰ شرکت به عنوان جامعه مطالعاتی تحقیق برای یک دوره ۵ ساله انتخاب شدند. سپس با توجه به جدول مورگان، تعداد نمونه موردنظر ۱۱۰ شرکت می‌باشد که با بهره گرفتن از روش تصادفی ساده، نمونه‌ تحقیق را به دست آوردیم. ‌بنابرین‏ حجم نهایی نمونه ۱۱۰ شرکت طی پنج سال بوده است که به عنوان داده ها در آزمون فرضیه‌ها استفاده‌ شده‌ است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...