چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

 

 هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری ( مدل کلب ) دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران بود. پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است . جامعه آماربی این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی مناطق 19 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 32250 نفر می باشد که 400 نفر بر اساس جدول اچ اس بولا و به روش تصادفی خوشه ای ناهمگون انتخاب شدند. آزمودنی ها ابتدا به پرسشنامه ی سبک یادگیری کلب (2005 ) پاسخ دادند ، بعد از گذشت 2 ماه از به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ، مجددا” آزمودنی ها به پرسشنامه ی مذکور پاسخ دادند . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمارتوصیفی و آمار استنباطی t همبسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که مدارس هوشمند بر تجربه عینی و  آزمایشگری فعال دانش آموزان موثر بوده و آنها را افزایش داده است . همچنین بر شیوه های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی نیز تاثیر گذار بوده و آنها را کاهش داده است.

کلید واژه : مدارس هوشمند ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT ، فن آوری آموزشی ، سبک های یادگیری کلب ، سبک ( همگرا ، واگرا ، جذب کننده و انطباق دهنده )

 

 

 

فهرست مطالب

عنوان                         صفحه

چکیده 1

فصل یکم:کلیات پژوهش

1-1مقدمه. 3

1-2-بیان مسئله. 5

1-3-اهمیت پژوهش… 7

1-4-اهداف پژوهش… 8

1-4-1-هدف اصلی. 8

1-4-2-اهداف فرعی. 8

1-5-فرضیه های پژوهش… 9

1-5-1-فرضیه اصلی. 9

1-5-1فرضیه های فرعی. 9

1-6-تعریف مفاهیم. 9

1-7تعریف عملیاتی مفاهیم. 12

1-8  متغیرهای پژوهش… 13

فصل دوم:پیشینه مطالعاتی

2-1- زمینه. 15

2-2- روند تحولات و تاریخچه تدریس و یادگیری مدارس هوشمند در ایران. 18

2-3- تاریخچه تدریس و یادگیری مدارس هوشمند در جهان. 19

2-4- مفاهیم و تفاوت مدرسه هوشمند با سایر. 21

2-4-1- مفهوم مدرسه هوشمند. 21

2-4-2- مفهوم مدرسه هوشمند ازدیدگاه دیوید پرکینز. 21

2-4-3- تفاوت مدرسه هوشمند با مدرسه مجازی.. 22

2-4-4- تفاوت مدارس سنتی وهوشمند. 23

2-5- کاربرد فن‌آوری اطلاعات در آموزش و پرورش… 23

2-5-1- کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در تدریس انفرادی.. 24

2-5-2- کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری اکتشافی. 25

2-5-3- کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در تبادل ارتباط.. 25

2-5-4- کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در ارزشیابی هدف‌های آموزشی. 25

2-5-5- کاربرد فن‌آوری  اطلاعات و ارتباطات به عنوان ابزار مدیریت.. 26

2-6- آموزش، یادگیری و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات.. 26

2-7- نقش‌های فن‌آوری اطلاعات در مدارس… 27

2-8- پایه‌های نظری فن‌آوری آموزشی. 28

2-8-1- سقراط (469-399 پیش از میلاد) 28

2-8-2- ونت (1920-1832) 29

2-8-3- ابینگهاوس (1909-1850) 29

2-8-4- لوین (1947- 1890) 29

2-8-5- ویگوتسکی (1934-1896) 30

2-8-6-گانیه (2002-1916) 30

2-8-7-مریل (1937) 30

2-9-ضرورت استفاده از وسایل تکنولوژی آموزشی در کلاس… 31

2-10- اهداف کلی آموزش در ایران. 31

2-10-1- ارتباط اهداف کلی با نقش مدارس هوشمند. 32

2-11- ارکان مدارس هوشمند. 33

2-12- اصول مدارس هوشمند. 33

2-13- اهداف مدارس هوشمند. 34

2-14- معرفی پروژه شبکه تایگر. 35

2-14-1- اجرا و پیاده سازی.. 35

2-15- مدل اولیه مدارس هوشمند ایران. 37

2-15-1- مدل مفهومی مدرسه هوشمند. 37

2-15-2- عناصر مدل مفهومی مدرسه هوشمند. 38

2-15-2-1- محیط یاددهی و یادگیری مبتنی بر محتوای چند رسانه‌ای.. 38

2-15-2-2- زیر ساخت توسعه یافته فن آوری اطلاعات.. 39

2-15-2-3- مدیریت مدرسه توسط سیستم‌های یکپارچه رایانه‌ای.. 40

2-15-2-4- برخورداری از معلمان آموزش دیده در حوزه فن آوری اطلاعات.. 41

2-15-2-5- ارتباط یکپارچه رایانه‌ای با مدارس دیگر. 41

2-15-3- مدل اجرایی مدرسه هوشمند. 42

2-15-3-1- لایه فرایندهای کسب و کار. 43

2-15-3-1-1- آموزش، تدوین و مدیریت منابع آموزشی. 43

2-15-3-1-2- مدیریت امور دانش آموز. 44

2-15-3-1-3- مدیریت مدرسه. 45

2-15-3-1-4- مدیریت فن آوری.. 46

2-15-3-2- لایه خدمات و سیستم‌های کاربردی.. 46

2-15-3-2-1- آموزش، تدوین و مدیریت منابع آموزشی. 47

2-15-3-2-2- مدیریت امور دانش آموزی.. 48

2-15-3-2-3- مدیریت مدرسه. 49

2-15-3-2-4-مدیریت فن آوری.. 50

2-15-3-3- لایه فنی. 50

2-16- مدل‌های مختلف فضاهای یادگیری.. 51

2-16-1- مدل‌های یادگیری شبکه‌ای.. 51

2-16-2- یادگیری در کلاس‌های آینده 51

2-16-3-یادگیری ساختار دانش و توانایی حل مشکل. 52

2-16-4- یادگیری مبتنی بر جامعه. 52

2-17- نه قدم اصلی شخصی سازی یادگیری.. 53

2-18- مفهوم یادگیری.. 53

2-19- محورهای اساسی یادگیری.. 55

2-20- اهمیت یادگیری.. 55

2-21- شرایط یادگیری.. 56

2-22- تقسیم بندی سبک‌ها 57

2-22-1- سبک‌های شناختی. 57

2-22-2- سبک‌های عاطفی. 57

2-22-3- سبک‌های فیزیولوژیکی. 57

2-22-1-1- سبک های شناختی و انواع آن : 58

2-22-1-2- دسته‌بندی سبک‌های شناختی بر اساس نظر کلب.. 59

2-23- نقش فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری.. 60

2-24- عناصر رویداد یادگیری.. 62

2-25- تعریف مفاهیم سبک‌های یادگیری.. 63

2-26- نظریه‌هایی در سبک های یادگیری.. 64

2-26-1- سبک یادگیری دان و دان. 64

2-26-2- سبک‌های یادگیری ورمونت.. 65

2-26-3- رویکردهای یادگیری بیگز. 66

2-26-4- سبک های یادگیری فلدر و سولمان 67

2-26-5- سبک‌های یادگیری کلب و فرای.. 68

2-26-5-1- نظریه یادگیری تجربه‌ای 68

2-27- تاثیر سبک‌های دانش آموزان در ارتباط با معلم. 76

2-28- سبک‌های مختلف یادگیری در فرایند آموزش… 76

2-29- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 77

2-30- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور. 84

2-31- جمع بندی.. 91

2-32-چهارچوب نظری پژوهش… 94

فصل سوم:روش اجرای تحقیق

مقدمه: 97

3- 1 روش پژوهش… 97

3-2- جامعه آماری.. 97

3-3- نمونه آماری حجم نمونه و روش تعیین آن: 97

3-4 – ابزار اندازه گیری داده ها 98

3- 5 تعیین روایی و پایایی ابزار پژوهش: 98

3-6 روش تجزیه و تحلیل داده ها 99

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

مقدمه. 101

4-1-توصیف داده ها 101

4-1-1- توزیع فراوانی ، نمودار هیستوگرام و شاخص های توصیف متغیرهای پژوهش… 102

4 – 2 تحلیل داده ها 120

4- 2– 1 بررسی فرضیه اول. 121

4 – 2 – 2 بررسی فرضیه دوم 122

4 – 2 – 3 بررسی فرضیه سوم 123

4 – 2 – 2 بررسی فرضیه چهارم 124

فصل پنجم:نتیجه گیری و پیشنهادها

مقدمه. 126

5-1نتیجه گیری.. 126

5-2-فرضیات پژوهش و نتایج آنها 127

5-2-1- بررسی فرضیه اول. 127

5-2-2- بررسی فرضیه دوم 128

5-2-3  بررسی فرضیه سوّم 128

5-2-4-بررسی فرضیه چهارم 129

5-3- محدودیت ها 129

5-4-پیشنهادات.. 131

5-5-خلاصه پژوهش… 132

منابع و ماخذ. 134

ضمائم. 142

 

 

 

فهرست جداول

عنوان                                                                                                   صفحه

 

جدول 2-1- نقش‌های فن آوری اطلاعات در مدارس… 28

جدول 2-2- ارتباط اهداف کلی آموزش با نقش مدارس هوشمند (احمدی، 1389) 32

جدول 2-3 جمع بندی پیشینه مطالعاتی.. 91

جدول 3-1 آلفای هر یک از سبک ها 99

جدول 4-1  توزیع فراوانی متغیر تجربه عینی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 102

جدول 4-2 توزیع فراوانی متغیر تجربه عینی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 104

جدول 4-3 مشخصه های آماری نمرات تجربه عینی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 106

جدول 4-4  توزیع فراوانی متغیر مشاهده تاملی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 107

جدول 4-5  توزیع فراوانی متغیر مشاهده تاملی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 109

جدول 4-6 مشخصه های آماری نمرات مشاهده تاملی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 110

جدول 4-7  توزیع فراوانی متغیر مفهوم سازی انتزاعی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 111

جدول 4-8 توزیع فراوانی متغیر مفهوم سازی انتزاعی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 113

جدول 4-9 مشخصه های آماری نمرات مفهوم سازی انتزاعی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 115

جدول 4-10  توزیع فراوانی متغیر آزمایش گری فعال قبل از هوشمند سازی مدرسه. 116

جدول 4-11  توزیع فراوانی متغیر آزمایش گری فعال بعد از هوشمند سازی مدرسه. 118

جدول 4-12 مشخصه های آماری نمرات آزمایش گری فعال قبل و بعد از هوشمند سازی.. 120

جدول4- 13  شاخص های توصیفی تجربه عینی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 121

جدول4- 14. نتایج آزمون t دو گروه همبسته قبل و بعد از هوشمند سازی.. 121

پایان نامه و مقاله

 
























جدول4-15. شاخص های توصیفی نمرات مشاهده تاملی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 122

جدول4- 16. نتایج آزمون t دو گروه همبسته قبل و بعد از هوشمند سازی.. 122

جدول4- 17. شاخص های توصیفی مفهوم سازی انتزاعی قبل و بعد از هوشمند سازی.. 123

جدول4-18. نتایج آزمون t دو گروه همبسته قبل و بعد از هوشمند سازی.. 123

جدول4-19. شاخص های توصیفی نمرات آزمایش گری فعال قبل و بعد از هوشمند سازی.. 124

جدول4- 20. نتایج آزمون t دو گروه همبسته قبل و بعد از هوشمند سازی.. 124

 

فهرست نمودارها

عنوان                                                                                                   صفحه

 

نمودار 2-1 مدل مفهومی مدرسه هوشمند –نقشه راه هوشمند سازی مدارس 1390-ص28. 38

نمودار 2-2 نه قدم شخصی سازی یادگیری.. 53

نمودار 2-4 چرخه یادگیری کلب.. 72

نمودار 2-5 ترکیب چرخه و سبک یادگیری کلب.. 74

نمودار 2-6 چرخه یادگیری کلب و سبک‌های یادگیری کلب.. 94

 

 

 

فهرست اشکال

عنوان………………………… صفحه

 

شکل 4-1 نمودار هیستوگرام تجربه عینی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 103

شکل 4-2 نمودار هیستوگرام تجربه عینی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 105

شکل 4-3 نمودار هیستوگرام مشاهده تاملی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 108

شکل 4-4 نمودار هیستوگرام مشاهده تاملی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 110

شکل 4-5 نمودار هیستوگرام مفهوم سازی انتزاعی قبل از هوشمند سازی مدرسه. 112

شکل 4-6 نمودار هیستوگرام مفهوم سازی انتزاعی بعد از هوشمند سازی مدرسه. 114

شکل 4-7 نمودار هیستوگرام آزمایش گری فعال قبل از هوشمند سازی مدرسه. 117

شکل 4-8 نمودار هیستوگرام آزمایش گری فعال بعد از هوشمند سازی مدرسه. 119

 

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوشمند سازی مدارس بر سبک های یادگیری ( مدل کلب ) دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی آموزش وپرورش شهر تهران است . پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی همراه با پیش آزمون و پس آزمون است . جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه پنجم دوره ابتدایی مناطق 19 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 93-92 به تعداد 32250 نفر می باشد که 400 نفر بر اساس جدول اچ اس بولا و به روش تصادفی خوشه ای ناهمگون انتخاب شدند. آزمودنی ها ابتدا به پرسشنامه ی سبک یادگیری کلب (2005 ) پاسخ دادند ، بعد از گذشت 2 ماه از به کارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات در مدارس هوشمند ، مجددا” آزمودنی ها به پرسشنامه ی مذکور پاسخ دادند . برای تجزیه و تحلیل داده ها، از روش های آمارتوصیفی و آمار استنباطی t همبسته استفاده شد. یافته های پژوهش نشان دادند که مدارس هوشمند بر تجربه عینی و  آزمایشگری فعال دانش آموزان موثر بوده و آنها را افزایش داده است . همچنین بر شیوه های یادگیری مفهوم سازی انتزاعی و مشاهده تاملی نیز تاثیر گذار بوده و آنها را کاهش داده است.

کلید واژه : مدارس هوشمند ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات ICT ، فن آوری آموزشی ، سبک های یادگیری کلب ، سبک ( همگرا ، واگرا ، جذب کننده و انطباق دهنده )

 

فصل یکم

 

کلیات پژوهش

 

1-1مقدمه

درآغاز هزاره ی سوم ، با گذر از دوران صنعتی موج چهارم حیات بشر که پیتر دراکر اصطلاح « جامعه دانش » را برای این موج به کار می برد ، شکل گرفته است و مدارس کشورهای پیشرفته در این دوران به ویژگی هایی دست یافته اند که با آن چه به صورت سنتی از مدارس درک می شود ، متمایز است .

هم چنین تعلیم و تربیت همواره نقش بسیار مهمی در زندگی انسان ایفا کرده است و همراه با تغییر زندگی انسان و توسعه فن آوری ، دچار تغییر و دگرگونی گردیده است . بدین ترتیب می توان ادعا کرد که توسعه نظام آموزشی در عصر فن آوری اطلاعات و ارتباطات ، یکی از چالش های اصلی سیاست گذاران است . در بسیاری از کشورهای جهان ، گسترش فن آوری اطلاعات در آموزش و پرورش مد نظر قرار گرفته است و کشورها اعم از توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه ، برنامه های جامعی را برای مجهز کردن مدارس با امکانات گوناگون طراحی کرده اند .

بر خلاف شرایط موجود در مدارس سنتی ، فن آوری اطلاعات و ارتباطات در بسیاری از مدارس به عنوان بخش ضروری در فرایند یاددهی – یادگیری تبدیل شده است و تحولی عظیم را درکلیه مراحل آموزشی ایجاد نموده است . در مجموع می توان گفت که در دنیای پرسرعت امروزی ، روش های سنتی آموزش ، کند و ناکارآمد هستند و نمی توانند مفاهیم جدید علمی و  آموزشی را با قدرت کافی و هیجان که نیاز نسل های امروزی دانش آموزان می باشند را برآورده سازند . همچنین معلم قادر به بازبینی بهتر عملکرد دانش آموز و تغییر فنون متناسب برای آموزش خواهد بود. امروزه روش های سنتی یاددهی و یادگیری جوابگوی نیازهای فراگیران نیست ، چون با به کارگیری روش های سنتی ، دست یابی به مهارت حل مسئله ، به کارگیری اطلاعات ، مشارکت ، همکاری و تفاهم با یکدیگر میسر نیست ، بنابراین  فراگیران لذت ناشی از علم را نمی فهمند ومدرسه برایشان خسته کننده است و یکی از راه های حل برخورد با چنین مشکلاتی پیاده کردن شیوه های جدید در آموزش است . (نیاز آذری و حسینی ، 1391)

لذا بهتر است با به کارگیری ابزارهایی که حاصل تلاش و پیشرفت دانشمندان در زمینه فن آوری های نوین اطلاعات و ارتباطات است ، ضمن افزایش سرعت یادگیری ، شرایط یادگیری را برای استعدادها و سلیقه های گوناگون فراهم آورند تا یادگیرنده ها با توجه به خصایص خود در محیط آموزشی مجهز به رایانه و سایر امکانات قرار بگیرند و آموزش ببینند .

با ظهور و توسعه فن آوری اطلاعات روند تحولات جهانی، با شتاب بیشتری با محوریت عنصر اطلاعات در حال گسترش است . این امر از محیط های نظامی آغاز و به محیط های دانشگاهی و مدنی منتقل شده است . بیشتر از دو دهه است که نظام فن آوری اطلاعات ، نظام آموزشی و محیط تحصیلی را در بر گرفته است . در  کشورهای پیشرفته و حتی در حال توسعه به منظور افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در ارتباط با فن آوری اطلاعات و ایجاد آمادگی برای ورود به جامعه ی اطلاعاتی و افزایش روحیه تحقیق و پژوهش و استفاده بهینه از این دریای بیکران و افزایش تولید دانش از مدارس هوشمند به جای مدارس سنتی بهره برداری شده است .( محرابی ، 1390 )

از آنجایی که فن آوری و تکنولوژی ، محور کلیه فعالیت های اقتصادی ، پزشکی ، اجتماعی و آموزشی قرار گرفته است لذا به کارگیری و آموزش فن آوری اطلاعات و ارتباطات از سنین پایین لازم است . لذا برای اجرای این امر و پیشگیری از عقب افتادن کاروان دانش و فن آوری کشور به خصوص معلمان و دانش آموزان باید از این فن آوری ( هوشمند سازی مدارس ) در جهت آموزش بهتر با سرعت بیشتر و جلوگیری از هدر رفت زمان استفاده نمود و تا حد ممکن بتوان سبک های مختلف یادگیری ( مدل کلب) دانش آموزان متفاوت را پوشش داده و معلمین را در امر آموزش یاری نمود .

1-2-بیان مسئله

از مشخصه های بارز جوامع امروزی ، تغییرات پی در پی و مستمر می باشد . سازمان ها نیز به عنوان جزئی از این جوامع ، دچار این تغییرات و تحولات گسترده شده اند . محیط ناپایدار در حال تغییر ، مقوله جهانی شدن ، خصوصی سازی و ظهور فن آوری پیشرفته ارتباطی و اطلاعاتی ، چالش های جدی هستند که نهادهای آموزشی و مدارس به عنوان رکن اساسی و عملیاتی این نهادها با آن مواجه شده اند  . اگر نظام آموزشی و مدارس در پی مهندسی مجدد ساختار و کارکردشان نباشند و جایگاه خود را در جامعه تغییر ندهند ، آینده ای مبهم خواهند داشت .

جامعه ای که هدف آن پیشرفت بر اساس دانش و فن آوری است ، باید ابتدا آموزش و پرورش خود را متحول کند . برای این کار باید فن آوری آموزشی ، یعنی طراحی ، اجرا و ارزشیابی برنامه ریزی شده پژوهش های بنیادی و کاربردی را به کار گیرد . ( رستگار پور و عبدالهی ،1384 )

پیدایش مدارس هوشمند به عنوان جزیی از سیستم های حمایت کننده آموزش رسمی برای یادگیرندگان محروم از تحصیل در کشورهای پیشرفته نظیر انگلستان و آمریکا از اوایل دهه 1960 فرصت های جدید یادگیری را فراهم نموده است . ( زمانی و همکاران ، 1388)

در کشورهای در حال توسعه ، مدارس هوشمند به صورت حضوری برای جبران برخی از عقب  ماندگیها نظیر شیوه های ناکارآمد تدریس سنتی معلم محوری ، کمبود کتاب های درسی غنی و روز آمد ، فقر سواد اطلاعاتی و رایانه ای معلمان و دانش آموزان ، نیازهای روز افزون بازار کار به نیروهای انسانی کار آمد و مجهز به سواد فن آوری در حال شکل گیری و توسعه است .

در این راستا جمهوری اسلامی نیز از این امر مستثنی نبوده و از سال 1383 به تاسیس مدارس هوشمند پرداخته و در این راستا سند راهبردی مدارس هوشمند به درخواست سازمان آموزش و پرورش استان تهران توسط جهاد دانشگاهی صنعتی شریف انجام شده است . در این سند در تعریف مدارس هوشمند آمده است که مدرسه هوشمند سازمانی است آموزشی ، با موجودیتی فیزیکی و حقیقی ( نه مجازی ) که در آن دانش آموزان به شکل نوینی آموزش خواهند دید . در این گونه مدارس ، دانش آموزان متناسب با استعدادها و علایق خود به یادگیری می پردازند توجه به باور کردن تمامی استعدادها ی بالقوه دانش آموزان در تمامی فعالیت های آموزشی و فوق برنامه در این مدارس به چشم می خورد ، هم چنین محدودیتی در ادامه روند یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان وجود نخواهد داشت . ( پیش نویس سند راهبردی مدارس هوشمند ، 1384 )

هدف مدارس هوشمند ، کمک به اجرای اهداف ملی آموزش کشور و نیز تقویت و پرورش نیروی کار آمد برای مواجه با رویدادهای قرن 21 بوده است . در این مدارس یادگیری بر اساس سرعت انفرادی ، تشریک مساعی ، خود گردانی ، پیوستگی بین موضوعات درسی بوده است و محتوای درس فقط محدود به کتاب های چاپی نیست بلکه شامل کتاب های الکترونیک ، نرم افزارهای چند رسانه ای ، درس افزارها و پایگاه های اطلاعاتی است . در مدارس هوشمند ، فن آوری به منزله پلی ارتباطات بین معلمان ، دانش آموزان و والدین را آسان تر و موثرتر می سازد .

در گزارشی از سازمان یونسکو  [1]بیان شده که فن آوری اطلاعات موجب ایجاد تغییراتی اساسی در فرایند یادگیری شده است . امروزه با توجه به گوناگونی جوامع ، انسان ها ، خلاقیت ها و علاقه مندی های آنان، نیاز به وجود تنوع روش های یادگیری وجود دارد و این امر نیازمند یک قالب جدید از آموزش است که انعطاف کافی را در این زمینه داشته باشد . ( اریک[2] ،  2006 )

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...