دانلود پایان نامه حقوق درباره حقوق و تکالیف حمل و نقل هوایی بینالمللی |
دانلود پایان نامه حقوق درباره حقوق و تکالیف حمل و نقل هوایی بینالمللی
حقوق و تکالیف حمل و نقل هوایی بینالمللی
حمل و نقل بینالمللی از آن جهت برای گردشگری جهانی حائز اهمیت میشود که جهانگردان حرفهای یا مسافرانی که کمتر امکان و توانایی چنین سفرهایی را دارند باید از مرزهای متعدد بگذرند و بهطور مستقیم با قوانین، قواعد و عرفهای داخلی کشورهای متعددی مواجه شوند فرضی که در این مقوله میتوان زد این است که مسافر ایرانی با پروازی از یک شرکت بینالمللی، بهطور مثال اسپانیا را برای مسافرت انتخاب کرده در صورت بروز اتفاق چه کسی مسئول خسارت خواهد بود؟ ایران؟ اسپانیا یا قوانین شرکت هواپیمایی؟
از زمان کنوانسیون ورشو مورخ ۱۲ اکتبر ۱۹۲۹، مقررات حمل و نقل هوایی در خصوص مسافر، بار و کالای حمل شده توسط هواپیماها، نظام نوینی یافت.[۱] که کشور ما ایران هم در ۱۹۷۵، کنوانسیون لاهه را پذیرفت و بعدها در سال ۱۳۶۴ شمسی، با تصویب قانون «تعیین حدود مسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایران در پروازهای داخل کشور» در ماده واحدهای مصوب کرد که بر اساس آن مسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایران در مورد حمل و نقل مسافران، بار و اثاثیه در پروازهای داخل کشور در حدود مسئولیت مقرر در پروازهای بینالمللی مذکور در کنوانسیون مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بینالمللی منعقده در ورشو و پروتکل اصلاحی آن که در لاهه به امضاء رسیده موضوع مصوب ۱۳۵۴ است.
به عبارت بهتر مسئولیت شرکتهای هواپیمایی ایران را حتی در پروازهای داخلی نیز مساوی و برابر با مسئولیت این شرکتها بود.[۲] از لحاظ کنوانسیون منظور از اصطلاح حمل و نقل بینالمللی هر نوع حمل و نقلی است که در مبدأ و مقصد حمل و نقل تعیین میشود، و اگر یک مسافر ایرانی یا هر یک از ۱۵۱ کشور دیگر عضو کنوانسیون ورشو که همچنان به مونترال ملحق نشده باشد؛ در یک پرواز بینالمللی دچار حادثه شوند، محاکم داخلی این کشورها میزان خسارت را بر اساس کنوانسیون ورشو در خصوص آنها اعمال میکنند.[۳]
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1399-01-29] [ 05:34:00 ب.ظ ]
|